Translate

marți, 1 noiembrie 2011

Original vs. Clone vs. Handmade

Ei bine, titlul este destul de sugestiv.... Cand trebuie sa ne alegem Arduino-ul ne intrebam ce ar trebui sa facem. Voi incerca sa dau un raspuns disecand fiecare varianta in parte.

Rasunsurile la aceasta intrebare depind foarte mult de cel pe care il intrebati. Fiecare comerciant isi va lauda marfa, probabil asta voi face si eu, dar voi incerca sa gandesc in afara cutiei. Consider ca ce isi face omu' cu mana lui nu e lucru manual, ci este sfant. De departe cel mai bun Arduino este cel facut de fiecare in parte folosind piese de calitate. Exista mai multe problemute care intervin:
  1. Trebuie sa facem un PCB. Acesta se gaseste pe site-ul oficial Arduino, schema este gratuita si disponibila oricui. Una din probleme este obtinerea PCB-ului functional; folosind metoda fotografica implica ceva experienta, metoda markerului nici nu trebuie luata in discutie, deci ramane sa apelam la o firma specializata, fapt care ridica mult costurile.
  2. Trebuie sa folosim unele componente SMD care pot crea si ele probleme, nefiind tocmai usor de lipit.
Avantajele acestuia ar fi mai multe:
  1. Stim ce componente folosim, de obicei mai capabile decat cele din fabrica (majoritatea fabricantilor folosesc piesele aproape de limita lor de exploatare - un exemplu graitor acum vreo 5 ani au aparut niste boxe 5.1 Genius pe care a trebuit sa le repar de cateva ori pana mi-a zis un meserias sa tin volumul de la calculator pe la 30% si sa folosesc  volumul lor ca daia le-am ars :-??)
  2. Componentele care se defecteaza pot fi schimbate, fiind folosite componente mari putem sa el dezlipim si inlocuim
  3. Lipind prindem experienta pentru viitoarele proiecte
  4. Ne intalnim cu diferite componente si pe care le vom recunoaste in alte proiecte, unii chiar isi vor pune intrebari despre cum le-ar putea folosi in alte proiecte
  5. Satisfactia unei realizari personale.
 In imagine, este un Arduino handmade(95%) PCB si SMD-ul sunt facute de roboti; toate componentele se gasesc in magazinele de piese electronice. Pentru cei interesati, mai multe detalii aici.


In caz ca am renuntat la prima varianta, avem doua optiuni: original sau clone. Ei bine, depinde de fiecare. In imagini, am incercat sa compar doua board-uri: un clone si un original. Dupa aproximativ jumatate de ora de studiu, singura diferenta pe care am reusit sa o remarc, din punct de vedere constructiv, este prezenta pinilor X3; acesti patru pini sunt prezenti pe placa clone, iar pe cea originala nu. Cu mici diferente de aspect (recunosc ca originalul arata mai vesel cu steagul Italiei si cu harta) cele doua placi arata si functioneaza absolut identic. Singura diferenta pe care am mai observat-o este diferenta de pret; un clone costa cu aproximativ 25-30% mai putin decat originalul. Am mai intrebat diferite persoane si am primit diferite raspunsuri "cele originale sunt testate garantat functioneaza", ei bine, cu banii de doua originale cumpar trei clone-uri si tot or merge doua. Eu am lucrat cu ambele si nu am observat nicio diferenta in comportament. Ca opinie, strict personala, as alege un clone, deoarece este mai ieftin si daca din neatentie gresec un proiect parlesc o suma mai mica de bani. Un atu al clone-ului este ca microcontrollerul poate fi schimbat si cu un ATMega328 fara bootloader si instalarea bootloaderului (toate acestea cu un singur Arduino!)

Alegerea placii pe care sa lucram este o decizie personala, eu mi-am facut datoria sa prezint variantele posibile si sa fac recomandarile de rigoare. Puteti dezbate in continuare subiectul prin comentarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu